Düşenin Dostu Olmaz! Deseler de İnanmayın…


Güneş gözümü alıyordu yukarıya bakarken. Ellerimin terlediğini çok net hatırlıyorum. Heyecanımı ve isteğimi bastıramayıp adımı yazdırıyorum listeye, tabi yalnız değilim. Sıramızı beklerken çene çalıyoruz dostlarımla… Ve sırada ki dörtlü biziz! Gerekli ekipmanları kuşanıp havalı bir şeklide yürüyerek bizi bekleyen vincin ucunda ki sepete biniyoruz. Bora ile yükseliyoruz. İşte 50 metre yüksekteyiz! Caddebostan sahilde her şeye tepeden bakıyoruz. Görüntü gerçekten muazzam. Şimdi ne mi yapacağız? SCAD!

SCAD bir vinç yardımıyla 50 metre yüksekliğe çıkıp, yerden yüksekliği 20 metre olan dev bir filenin içine atlamak/düşmek suretiyle yapılan, düşülen 30 metre boyunca tamamen özgür olduğunuz yepyeni bir aktivite. Ülkemizde henüz çok yeni olan bu deneyimi Yüksek İşler bünyesindeki Scad Türkiye ile yaşadık. Henüz bu deneyimi yaşamayanlar için, işin uzmanı ve jump master olan Bora Gürbüz’e bir kaç soru sordum.

SCAD’ ın dünyada ki tarihçesinden ve SCAD Türkiye’nin çıkış noktasından bahsedebilir misin?
SCAD Serbest Düşüş, Avrupa’da uzun yıllardır gerçekleştirilen bir aktivite… Bungee Jumping, Base Jumping ve diğer adrenalin aktivitelerinin evrimleşmesi sayesinde 1997 yılında Almanya’da doğdu. İlk kez gerçekleştirilmesinden sonra Bungee Jumping gibi vazgeçilmez bir adrenalin aktivitesi haline geldi. Türkiye ilk H2000 festivaliyle, 2000 yılında SCAD ile tanıştı. Bu festivale sistemi getirenler, sistemi tasarlayan Alman ekibiydi. Ben de ilk H2000 festivali sırasında deneme şansına sahip oldum. O zamanlar sıkı bir şekilde Bungee Jumping işlerinde çalışıyordum ve bir anda bu yeni oyuncağa hasta oldum! Ve aynı gün üst üste 5 kere atladım. H2000 festivalindeki atlayış sonrası sistemi Türkiye’ye getirmek için birkaç girişimimiz oldu ama vakitsizlikten gerçek anlamda ilgilenemediğimiz için sistemi 2012 yılında Türkiye’ye getirebildik.

Sen kaç kez atladın, düştün?
Türkiye’ye getirdiğimiz günden bu yana her kurulumda en az 5 kere atlayış yapıyorum, sayısını ben bile hatırlamıyorum şu anda. Sanırım 100 atlayışı geçmişimdir.

Scad ile Buggee jumping arasında ki teknik farklarından bahsedebilir misin?
Her ikisi de benzer yüksekliklerden aşağı düşme/atlama şeklinde gözükse de birbirlerinden çok farklı aktiviteler… Bungee Jumping’de ayağına bağlı bir lastik ile kendi iradenle sepetten aşağıya kendini bırakıyorsun, lastik uzunluğu boyunca serbest düşüyorsun, sonrasında da lastik seni durduruyor. SCAD’da ise durum çok farklı. Her şeyden önce hiçbir şeye bağlı olmadan düşüyorsun! Olayı en çekici kılan ve adrenalin seviyesini tavan yaptıran özellik bu. Atlayış sepetinden seni yakalayan ağa kadar olan mesafe, ağında esnemesi ile 35 metre. Bu mesafenin tamamını herhangi bir bağlantı olmadan serbest düşüyorsun. Aşağıdaki özel ağ sistemi düşüşünü durduruyor.


Danimarka'dan scad görüntüleri

Şimdiye kadar ki SCAD aktivitelerinizin hasılatı nedir, yani attığınız insan sayısı?
SCAD sistemini Türkiye’ye geçtiğimiz Temmuz ayında getirdiğimiz için tanıtım aktiviteleri dışında bir etkinlik henüz düzenlemedik. Yaptığımız birkaç tanıtımda ilgi inanılmaz boyuttaydı. Sadece 3-4 aktivitede 500’den fazla insan atlayış yaptı.

Ben Bungee Jumpingi defalarca izlemiş, henüz cesaret edememiş biri olarak Cadde Bostan sahilde düzenlediğiniz SCAD aktivitesine koşarak geldim ve o gün atladım. Kısacası Bungee Jumpingin daha fazla cesaret istediğini düşünüyorum. Doğruluk payı var mı yoksa tamamen kişisel bir algı mı sence?
Haklısın, Bungee Jumping’de atlayış kararını tamamen sen veriyorsun. Ellerini bırakıp düşüyorsun, yukarıdaki operatör seni hiçbir şekilde atmıyor ya da itmiyor. Ancak SCAD’da durum biraz farklı. Sepete bir kere bindiysen aşağı inmenin tek yolu aşağı atlamak! Sepete özel bir emniyet kemeri sistemine bağlı olarak biniyorsun. Bu emniyet kemeri seni atlayış pozisyonuna sokuyor. Bundan sonra operatör bir pimi çekerek senin düşmeni sağlıyor. Hatta çoğu zaman seninle sohbet ederken hiç beklemediğin anda pimi çeker ve çığlıklar arasında aşağı düşersin.
EG: Evet hiç beklemediğin bir anda derken neyi kast ettiğini çok iyi anlıyorum hatta hatırlıyorum. Yüzlerce kişiyi atmış biri olarak hatırlamayabilirsin ama ben sepetin ucunda ecel terleri dökerken bana sorular sormuş ve hiç beklemediğim bir anda pimimi çekmiştin.

Bildiğim kadarı ile kış aylarında SCAD aktivitesi yapılmıyor , denemek isteyenler için sezon ne zaman başlıyor ve aktivite bilgilerine nasıl ulaşabilirler?

SCAD ve Bungee Jumping gibi etkinliklerin belli bir dereceden daha soğuk havalarda yapılması malzeme açısından sakıncalı. Kullanılan esnek malzemeler hava soğudukça esneklik özelliklerini bir miktar kaybederler. Bu yüzden kış aylarında SCAD aktivitesi yapamıyoruz. Sezonumuz Nisan ayı ile başlayıp havaların soğuduğu Kasım ayına kadar devam ediyor. Web sitemiz ve facebook sayfamızdan aktivite detaylarına ulaşabilirler. www.scadturkiye.com

Kimler SCAD yapabilir diye sorarak bir röportaj klasiği ile sorularımı tamamlamak istiyorum.
Cesaretini toparlayabilen herkese kapılarımız açık. Birkaç ufak kuralımız mevcut. 16 yaşından küçük çocukların kemik gelişimleri henüz tamamlanmadığı için atlamalarını tavsiye etmiyoruz. Bunun dışında yüksek tansiyon, kalp rahatsızlıkları ve çeşitli omurga rahatsızlıklarından şikayetçi kişilere de önermiyoruz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Benim, Küçük, Tatlı Ekspedisyonum LİKYA

Seksomanyak

Kızıl Güneş Bayramı